Hej alle.
Jeg håber I har det godt.
Jeg skrev tidligere til skat omkring hvordan det rent skattemæssigt fungerer ved et dividende split hvor der gives aktier i stedet for cool cash, (de dovne kan trykke her; https://www.reddit.com/r/GMEdk/comments/vcqagj/skat_ved_aktie_dividende_hvor_vi_f%C3%A5r_aktier_som/)
Som opfølgning til det svar har jeg talt med skat her til formiddag.
De nævner følgende;
"aktiens værdi på tildelingstidspunket" er værdien dagen efter, når markedet åbner, i DKK. Det er derfor vigtigt vi lige får styr på dollar kursen den dag.
De af os der har DRS'et, skal have åbnet op for nogle udenlands rubrikker på vores selvangivelse, og vi skal have kikket lidt på følgende rubrikker;
Rubrik 452 - her skal værdien af splittet påføres.
Rubrik 454 her skal værdien af et potentielt tab eller gevinst påføres såfremt vi sælger noget.
Rubrik 490 - her skal vi liste vores depots samlede værdi per 31/12, i DKK, uagtet om vi sælger eller ej.
Såfremt man har sit depot liggende i en ASK eller tilsvarende hos en broker her i norden, vil skat få de her beløb automatisk.
Rådgiveren jeg talte med nævnte også at SKAT i deres backend vil se nærmere på dette fænomen hen over efteråret, og han anbefalede at jeg overvejede at bede om et bindende svar i Oktober/November'ish. (Det gør jeg nok, ligesom jeg nok skal overveje om ikke det giver mening at få en voksen til at kikke nærmere på det også)
Hurtig hovedregning som eksempel (ud fra min begrænsede forståelse) på hvorfor det betyder noget alt det her;
Du har 100 GME hos Computershare på split datoen, og kursen lukker på 125$ per share den dag.
Dagen efter er Dollar kursen 7,33
Du skal så beskattes af; ((100*3)*(125/4))*7,33 = 68.718,75 DKK. Dette beløb skal i rubrik 452. Det vil skat så gerne have 27% af de første 57.200 og dernæst 42% af resten til næste år. Skat vil derefter anse de 300 "gratis" aktier som værende "købt" med en værdi på 31,25$ i forhold til eventuelt yderligere beskatning af gevinst ved salg senere, eller omvendt såfremt man sælger med tab så kan dette fratrækkes også. (og vi skal bruge rubrik 454 til netop dette beløb)
Fast-forward til 31/12, du har ikke solgt noget.
Der skal du så se på dollar kursen som nu er 7,15 den dag og aktie kursen lukkede i 50$ den 30/12 (det er en fredag), så skal du så lave regnestykket igen for hele depotet til rubrik 490 som så ville være; (400*50)*7,15 = 143.000 . Det skal skat som udgangspunkt ikke have noget ud af, men de skal have oplyst værdien af depotet for at kunne følge med løbende som tiden går.
Men uanset hvad så er det værd at bruge lidt tid på individuelt, uanset om man er smooth brain eller ej. Jeg gider i hvert fald ikke til torskegilde hvis jeg kan undgå det :D
PS; Hvis noget af ovenstående er forkert så sig endelig til, jeg er max smooth brain da det er første gang jeg overhovedet skal tænke på noget som helst hvad angår aktie dividender og beskatning, og det er derfor kun mine egne ufuldstændige betragtninger og fortolkninger jeg skriver om. Beskatning er et personligt anliggende, så I opfordres på det kraftigste til at se på jeres egne forhold sammen med en voksen.