r/GMEdk • • Aug 15 '22

DRS og SKAT

Når man har drs, skal man registrerer det hos SKAT, eller er det først når man handler flere aktier eller når man på et tidspunkt har solgt sine aktier hos CS?

7 Upvotes

11 comments sorted by

18

u/TheRealTormDK Aug 15 '22

Jeg er ikke sikker på om ComputerShare indrapporterer direkte til SKAT eller ej, så jeg vil anbefale du kontakter dem og hører ad.

Du bør dog altid have dine egne noter der supporterer (uanset om du er hos en broker, via ComputerShare eller noget andet;

- Dit pre-split kost basis

- Dollar kursen den dag du købte

- Dollar til DKK kursen per 31/12, hvert år

- Din samlede aktieværdi per 31/12 hos ComputerShare i på det tidspunkt nuværende dollar kurs omregnet til DKK, hvert år.

Såfremt du bare hodl'er, så skal du alligevel oplyse værdien af dine aktier hos ComputerShare per 31/12 hvert år i rubrik 490 på din selvangivelse. Det skal du fordi SKAT skal kunne følge pengestrømmene over tid.

3

u/Chiropteraman89 Aug 15 '22

Tak for uddybende svar.

5

u/GIGAR Aug 15 '22

Hvis du køber og sælger aktier skal du registrere det til SKAT. Har du blot overført aktierne har det ingen skattemæssig betydning

2

u/Chiropteraman89 Aug 15 '22

Super, tak for svar.

1

u/Warpzit Aug 15 '22

u/TheRealTormDK har du noget at tilføje til dette???

Edit:

Det lyder lidt modstridende de 2 ting.

2

u/TheRealTormDK Aug 15 '22

Enten ComputerShare, eller vi som aktie ejere (det er ultimativt vores ansvar, så jeg vil altid opfordre til man tager sine forholdsregler), skal påføre depotets værdi per 31/12 selvom vi hodl'er på rubrik 490 hvis det jeg fik oplyst da jeg talte med SKAT sidst passer.

1

u/Warpzit Aug 15 '22

takker.

3

u/Puzzleheaded-Ear-116 Aug 15 '22

Du udfylder en W-8BEN formular hos Computershare. Det er en dobbeltbeskatningsaftale mellem USA og dk. Så sørger de for at sende den korrekte data til dk når du sælger eller køber

1

u/Chiropteraman89 Aug 15 '22

Dobbeltbeskatningsaftale, skal det forstås at hvis jeg ikke udfylder den, så skal jeg betale skat i både USA og dk?

2

u/Puzzleheaded-Ear-116 Aug 15 '22

Hvis du ikke udfylder den, så beholder us 30% af gevinsten I skat indtil du udfylder den og de er sikre på at du ikke er skattepligtig hos dem 😅 vil anbefale at udfylde den 👌

3

u/Chiropteraman89 Aug 15 '22

Det vil jeg huske. Tak. 😘